Verktygslåda

Låt fler barn cykla till skolan

Ingen skola är den andra likt. Era utgångspunkter varierar. Ni deltar i Cykelvänlig skola för er själva och era elever och vi är många som måste samarbeta för att ge skolbarn de bästa förutsättningarna. Det handlar om att hitta ert sätt som skola, kommun eller vårdnadshavare att arbeta på och se över vilka frågor ni kan lyfta och lägga krut på för att ta er framåt och bidra. Verktygslådan är uppdelad i de tre olika ansvarsområden ni ser nedan, alla viktiga för att skapa bättre förutsättningar för barns cykling. Ni kan hitta i vardera område olika tips och konkreta handlingar ni kan göra och varje steg ni tar skapar bättre förutsättningar för att skolan ska nå de olika kriterierna och nivåerna som Cykelvänlig skola och tävlingen om Årets Cykelvänligaste Skola baseras på.